Followers

Sunday, January 30, 2011

ULSER MULUT

Salam hari isnin semua.....selagi ade peluang,selagi tu nak update nOn!e nyer site ni.hihihi.Korang pun mesti pernah kena kan ulser mulut?I ni memang selalu kena...n mlm td lak kena kt tgh lidah n dalam tekak.Nak telan air liur pun susah...telan pepsi o coke je la kot y boleh..:)
Tak selesa la..nak cakap pun xsenang,bila tersentuh je lidah rsa cm kena kejutan letrik je.hihih.Orang tua-tua pesan kalau ulser mulut..letak je garam kt tempat putih-putih tu.Korang tau ape y putih-putih tu??Tompokan putih tu la kudis y wat korng rasa sakit...y dihasilkan dari tindakbalas terhadap jangkitan bakteria, virus atau fungusTapi boleh jgk disebabakn kecederaan fizikal seperti tergigit bibir atau lidah, terkena dawai alat ortodontik dan sebagainya.
Cam i ni pulak kebetulan sehari sebelum tu ade g makan tom yam..tengah-tengah syok duk layan tomyan tu tergigit lidah..tu la kot punca kena ulser lagi.
tapi y dalam tekak tu xtau la pulak npe..sebb mkn tomyam panas kot.eh...ade ke cmtu...boleh??
So..kalau korng xnk menderita ulser meh ikut nasihat ni..hehehe
1)banya minum air suam
2)rehat dengn tido yang cukup
3)Amalkan tabiat menjaga agar mulut dan gigi berada pada tahap kesihatan yang baik.
4)mengambil makan yang cukup vitamin B12 dan vitamin c.

10 comments:

amir aizat said...

mmg best kann kene,hahha

Nonie said...

nk lagi best.. tabur garam..
bessstttttt!!!hahaha

Cahaya Aina said...

Salam dear ada GA untk kamu ye ;) http://liannaumar.blogspot.com/2011/01/daina-collection-give-away.html

Nonie said...

ok dear :)

armouris said...

info tentang ulser mulut di SIHAT SELALU - Ulser Mulut Boleh Menyebabkan Barah

Nadhirah-chan said...

saya penah kena ulser time raya . pehh betapa deritanya nengok makanan raya tapi tak bole makan . sobs sobs

Nonie said...

sma la ngn sye skrng...
sdih je tgk mknan...nk ckp pun cam dak kecik da jd..pelat.hukhuk

f.A.r.A.h said...

wahh, letak garam sakit kot.ulser mmg siksa. tak suka. haha

Nonie said...

tp xpe farah...ulser pling lama pun 2 minggu je.hihkhik...
but kalu berlarutan mg WAJIB kena jmpe doc tau!!!

namaku rahmat said...

org johor cakap mate ikan

entry terkini:banjir di 5 negeri ragut 3 nyawa

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Search

Photobucket