Followers

Thursday, June 28, 2018

Western dan Sambal Belacan Kesayangan

Ada 2 anak pun dah pening,lain betul perangai masing-masing.Tabah betul mak ayah aku jaga kami 9 beradik (sekarang dah tinggal 7)..Macam aku ni dua-dua anak aku perempuan tapi lasaknya sama jugakkk dengan anak lelaki korang rasanya atau lebih lg.hahah

Si Auni yang kakak ni memang aku akui la dibesarkan di persekitaran yang agak crowd sebab kitaorng this time masih tinggal dengan mertua aku kat Bedok,Singapore.Waktu dia lahir tu adik-adik ipar aku belm kahwin lg,5 tahun lepas punya cerita kan.Jadi dia ni memang dimanjai dan disayangi sangatttt terutama dengan atuk kesayangan dia.Oh lupa,waktu Auni baby dalam usia 4 hari kot selepas keluar hospital (waktu bersalin tu aku duduk wad 3 hari),start je jam 12 malam..sampai kul 6 - 7 pg dia nangis je non stop.tak minum pun..sedih sangattt aku.Dh la pengalaman pertama,badan penat tapi tak dapat rest dan pantang betul2 pun sebb kes dia kena sawan tangis ni.Jadi atuk dan abi dia akan bangun dan gilir-gilir dukung dan bacakan zikir untuk dia.Kalau aku ambik dia confirim nanges balik non stop.Jadi diorng suruh aku rehat...diorang jaga anak.Tpai aku ttp tak dapat tido sebab masih terdengar-dengar suara Auni mengis.Kejap je diam..lepas tu nangis balik.Berlarutan sehingga umur dia sebulan lebih.

Mungkin dia lg dekat dengan bau atuk dan abi dia time tu..dia sgt close dengan atuk dan abi dia sampai sekarang.Dan..time aku masuk kerja hantar Auni to infant care,tp hald day abi dia akan jga.So,mana la tak rapat dia 2 orang tu kan.Kat rumah pulak..jarang la dia duk sendiri..kejap2 makcik2 dia dtg dukung..agah2..main2..lepas tu sambung ngn atuk pulak..ngn nyaii pulak.And diorng kt sini semua speaking,anak aku ni dh terlatih la speaking sikit2 agaknya.Sebab tu now dia punya slang makaihhh,kalah aku.hihihi.Sekarang pun tak habis-habis tanya aku kenapa ummi cakp melayu,ye la mcm kadang2 aku sambil jalan tu aku cakap la "cepat auni..nanti lift ni tutup" nanti dia jawab.."close la ummi,kenapa ummi cakap bahasa melayuuuu".tak faham aku apa y dia fikirkan.hahaha

Berbalik pada si adik Amni pulak,dilahirkan di singapore tapi bila umur dia dh sebulan kita dh pindah tinggal sendiri.This time pun makcik-makcik dia dh kahwin.Jadi bila kt rumah aku dan abi dia memang praktikkan malay languange sebab nya aku dh discussed ngn husband.Kat sekolah diorng confirm english as main language,so ad abaiknya kt rumah ak banyakkan masah melayu.Cute sangat..haha.suka dengar sikecik ni cakap.."nak shushu...nak tido...nak mamam.."
Tapi si kakak ni boleh pulak sound.."milk la adik...sleep la..bla..bla..smua dia tukar ke english".menyampah kan.hahaa.Ni bukan apa..Auni ni banyak pengaruh tgk youtube..sebb tu englidh dia kemain slang.

Tak pe la..english ke malay ke..sama je.Dua dua ummi dna abi sayang.Ni la buah hati pengarang jantung...tp kalau tengah ummi mengamuk tu xd la nk buah hati pengarang jantung bagai.hihihii

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Search

Photobucket