Followers

Tuesday, August 7, 2018

Aku Ingin Kembali..Semoga ada Kali yang Seterusnya..

Ni kiranya tengah musim haji,tetamu-tetamu Allah makin ramai membanjiri bumi mekkah untuk melakukan ibadah-ibadah haji.Aku dan anak-anak juga tengah berkira-kira hari keberangkatan suami ke sana.Lagi 7 hari..sobs,sobs..

Ni membuatkan aku makin teringat kenangan menunaikan umrah bersama suami dan puteri-puteri ku tahun lepas.Ya allah...permudahkan lah uruusan kami dan murahkan la rezeki kami agar kami dapat menjejakkan kaki ke sana lagi.Rindunya Ya allah...sesungguhnya bumi Mekah dan Madinah tu tersangat la berbeza dengan mana-mana tempat sekali pun.Ketenangan yang tak dapat diungkapkan dengan kata-kata...tapi kenangan itu sangat menyenangkan.Aku ingat lagi time disana, suasana pagi petang siang malam semuanya mendatangkan ketenangan..

Dalam fikiran aku totally kosong,langsung tak ingat pasal kerja..pasal rumah yang ditinggalkan..semuanya.Dalam setiap pergerakan di sana hanya ingin beribadat sahaja..dan aku bersyukur walaupun mulanya sebelum sampai ke sana aku sentiasa risaukan macamana untuk handle anak-anak kecil time disana. Namun allah bantu aku..lorongkan pertolonganya melalui family,sahabat-sahabat serta semua disana.Urusan aku sangat mudah bersama anak-anak..makin murah rezeki di sana.Time berasak-asak nk masuk taman raudhah,kami dilorongkan dengan mudah...pengawal2 dan jemaah disana dahulukan aku kerana aku bersama anak kecik.
Bila time tawaf walaupun aku dukung amni dalam carrier dan memimpin tangan Auni sepanjang tawaf(suami aku didepan,sebab dia adalah mutawwif yang mengetuai group kami..dan aku faham tentang keadaan itu),tapi aku tidak penat..tenaga aku banyak time tu..dan anak-anak ikut baca..."subhanallah..walhamdulillah...walailahaillallah.." berulang-ulang kali tanpa merengek.
Aku rindu this moments.

Bila aku dan anak-anak di masjid,aku biarkan diorng di tepi..auni kadang-kadang akan ikut aku solat tapi amni selalunya akan ada orang-orng yang datang membantu dengan tolong main-main dengan dia sepanjang aku bersolat.Jadi aku tidak perlu risau tentang lepaskan Amni sendirian time aku solat.Aku yakin..semua datang ke Mekah dengan niat untuk beribadat dan mebuat kebaikan.
Sebab itu lah aku berani dan yakin untuk lepaskan Amni maupun Auni time aku bersolat (diorang duduk sebelah tempat aku solat).Dan aku tahu orang-orang yang bantu aku jaga Amni time aku solat tu cuba buat kebaikan..semoga Allah memberi ganjaran kepada mereka.Mungkin berkat bawa budak-budak,aku bersyukur

Tapi seriously bila nk tinggalkan bumi makkah dan madinah secara automatik akan rasa terlalu sayu dan sedih.Air mata mengalir selajunya dan rasa diri tersangat hina,mampukah aku kembali ke mekah dan madinah lagi.Sedih nya tinggalkan tempat rasulullah dan sahabat...Aku pun tak tahu apa y ada dalam hati sanubari Auni y waktu tu 4 thun lebih..bila kita hari last di Makkah dia datang dikatil aku..dia cakap Auni suka duduk sini,Auni nak masuk syurga,mata dia berkaca...dan setiap kali azan berkumandang dia akan cepat-cepat lari ke tingkap dan nampak orang ramai-ramai berpusu-pusu nk masuk masjid.Dia happy sgt..(bilik kitaorng ada tingkap yang terus nampak
pintu masuk masjidil haram).Aku suka tengok kt tingkap tu,sepanjang masa aku nampak
manusia tak pernah putus keluar masuk masjid tak kira siang atau malam.Aku paling suka dengar azan subuh di sana...Auni dan Amni tak habis-habis akan sebut "labbaikallah...hummalabbaikkk...innalhamdann..wa'nikmatann..lakawalmukk..la..syarikalah"

Ni lah salah satu impian aku..untuk pergi umrah bersama suami dan anak-anak..insyallah kami akan repeat.Tak ada tempat lain sehebat dan setenang bumi makkah dan madinah...

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Search

Photobucket