Followers

Thursday, May 9, 2013

Pengalaman demi pengalaman dikutip

Assalamualaikum dan salam sejahtera....
Setelah agak lama menyepi,akhirnya digagahkan jua diri untuk berblog.Seribu kali sayang rasanya terus hanyut melayan perasaan sorang diri dan memendam segalanya sendirian.Lupakan seketika setiap sesuatu yang berlaku diluar dari kehendak diri...ceriakan diri dan sentiasa positif.Allah merancangkan sesuatu yang terbaik untuk hambaNya..
Alhamdulillah..aku kini sedang meniti detik-detik manis sebagai seorang perempuan...seorang isteri khususnya.Setelah genap 6 bulan usia perkhwinan kami,satu berita gembira telah tersurat untuk kami berdua.Benih cinta kami akhirnya mekar berkembang dalam rahim ku..akhirnya!!! :) Sekarang usia kandungan dah masuk 4 bulan.Pengalaman pertama mengandung??MasyaAllah...xterungkap dengan kata-kata..gembira campur pulak macam-macam ragam alahan yang terpaksa dialami.Yang cukup manis untuk diingat ialah encik suami yang kena morning sickness teruk sebelum aku disahkan hamil.Waktu tu kami menguruskan program kem kepimpinan untuk pelajar pra-universiti,aku dengan bangga nya masuk gua,turun naik bukit dan boleh dikatakan semua aktiviti lasak berkenaan aku join.Kalau aku tahu time tu aku dah hamil alamatnya ke laut la sema aktiviti tu,,xd nya aku naik berlasak..kesian baby.Cuma y aku perasan aku sangat-sangat penat dan memang cepat letih.Suami pulak lain ceritanya,sepanjang program tu berlangsung dia terpaksa baring je kt resort..angkat kepala je pening..muntah..pening..muntah..itu je la keje nya berterusan sehingga 2 minggu after program tu.Last-last suami tanya..."sayang..u pregnent agaknya la..abg xpernah cmni ni.."..hahaha,aku pun confius,xsure plak mengandung ke x..pastu dia tambah "abg yakin la..sebb gerak hati abg kuat kata yang u pregnent"..Hmm..terkejut jugak aku time tu,kalau la betul memang la syukur sgt2..tp taut kecewa,Aku memang harap untuk pregnent cepat-cepat.Malam tu aku buat test dan...suprise!! !+VE... macam nak tercabut jantung dapat berita ni..esoknya terus pegi check doctor,confirm!! 7 weeks already...cmna boleh xsedar.My husband terus xd pening-pening lagi..dah xmuntah..dan automatically balik je dari jumpa doc aku terus muntah bagai.Masuk apa jnis makanan pun keluar balik.Boleh pulak main tukar-tukar ye...kalau la suami je rasa kan best.hahaha.Morning sickness y teruk berlarutan sehingga masuk 3 bulan lebih usia kandungan.Macam nak surrender je time-time cmni...bykkn dah berbotol-botol drip kena masuk...2 3 kali masuk hospital..Alhamdulillah now sema pengalaman tu dh xd lagi now,...dh back to normal.

Aku memang kurus..terlalu kurus kalu nak ikutkan,setiap kali check up kt parkway hospital,east coast tu nurse sema dah boleh kenal dan suka usik aku..katanya aku ni ibu paling kecik kt sini..tau je la rakyat Singapore cmna kan..kebyakannya matang-matang..berat bdan ideal,xd la nk kurus kering cm aku ni.Secara tak langsung staff hospital tu dpt kenal aku dengan mudah...aga sedikit famous la.hahaha.Diorg selalu xsbr nk tnggu turn ak check up,masing2 excited nk tau perkembngn berat badan aku.kelakarrrr..
Last 2 month doc ada ambik darah..n last month time check up dapt result.Ya Allah...result ak ada 5 merah,out of 9 tests.MAcam-macam kurang kata doc,darah merah kurang la,,,antibodi xcukup la...aku nya stage dh masuk anemia kata doctor.Dan yang paling ak tkt sebb doc detect dlm darah aku ada virus hipetitis..sedikit membahayakan.Lagi pulak antibodi dlm badan aku kurang,so lagi susah untuk melawan kuman tersebut.Insyaallah after deliver doc akan ambik tisu hati aku untuk pemeriksaan lanjut.Doakan segalanya dipermudahkan.

Sejak perut makin besar ni aku memang cepat penat,rasa macam nak tidur je sampai bila-bila...tidur yang panjang...rehat sepuas nya.Now masalah terbaru adalah aku cepat pitam..pernah 2 kali kt dapur tgh masak aku ttba rasa macam pening dan peluh halus mula memrcik keluar..terus gelap..minggu lepas aku nak teman suami jmpa doctor,dia teman...kitaorng naik bas je kesan sebb nak jimat malas byr 20 dollar utk daily fees dan byr ERP y berlambk kt tengah jalan tu..elok-elok je bas gerak dari kawasan rumah kami tu,terus aku rsa nk muntah..pening..sejuk..dan gelap.aku pitam dalam bas.Tu nasib baik time suami ada bersama,cuba kalau aku sorang-sorang.Takutnyaaaa....aku sekarang amat takut nk bergerak kemana-mana sorng diri..suami dan family pun sema isau ngn keadaan aku ni..sampai bila la nak kena hadapi benda ni.Bermacam-macam ikhtiar aku cuba...apa saja vitamin..makanan o pape y orang ckp boleh buat keadaan diri aku ni makin baik aku cuba...

Mungkin ni ujian aku...xpe,aku kuat..selagi aku mendapat sokongan dari orng-orng tersayang aku akan terus kuat untuk buatkn sema org gembira...:)
bagi y mana tengah hamil tu..bagus jika amalkan doa ni tiap hari tau...:

ni la insan y byk memberikn aku sokongan dan xjemu mendoakan kesejahteraan kami..love u so much <3<3<3

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Search

Photobucket