Followers

Wednesday, October 31, 2018

Anak Sakit, Mak Ayah Gelisah

Aku paling la berdebar-debar kalau dapat call yang keluar nombor telefon sekolah anak-anak.
Dua hari lepas lepas hantar budak-budak dalam jam 7.15 aku dan suami pegi breakfast.Macam biasa ke Geylang je la versi chop chop je by 8.10 dah ada di office.Aku pulak jenis kalau dah masuk office terus duduk,buka laptop,check email dan mulakan tugasan.Email aku pulak at least mesti nak ada 2 3 email y perlukan action aku pagi-pagi ni.

Sedar-sedar dh nak mask jam 11.00...baru la aku cuit nak tengok hp.Kot-kot terlepas message-message penting ke.Sekali dah naik nombor sekolah Auni 3 kali.Sejak jam 9 lagi. Aku dah agak ni,mesti ada yang tak kena dengan budak ni..padahal td pagi time hantar dia aku memang chck suhu diorang.Semua normal.Aku call semula berbual dengan guru kelas dia teacher shikin.Dia cakap auni muntah-muntah and now agak lemah.Teacher dah tolong mandikan tukar baju, letakkan ubat di perut dan badan kot-kot dia xselesa perut tu yang  muntah dan now tengah kasikan dia tido.

Sedih dengar..tapi aku tak risau sangat.Sebab aku kenal anak aku..aku tahu keadaan dia.Dia memang akan start dengan muntah kalau nk demam or sakit.Aku terpaksa menimbal balik keadaan,kalau aku ambik urgent leave aku akan problem sebab dah ada 3 schedule yang aku dah listkan before untuk har i tu.Nasib baik suami aku tak fly kemana-mana bulan ni..Alhamdulillah.Dia pegi ambik auni dan bawa ke office dia.Aku amat yakin dengan cara suami aku uruskan anak yang sakit,dia sangat jaga dan anak-anak pun xde la jenis yang akan meronta-ronta nak ummi dia je kalau sakit.kita boleh sama-sama take turn jaga diorng.

Maka berkampung la auni di office abi dia 2 hari.Hari ni aku nampak di dh ok jadi aku hantar di g skolah macam biasa.Mungkin belum fully recover agaknya,teacher shikin call aku lg cakap auni badan panas.Suhu dia 38.5 now...aku terpksa minta tolong dari suami aku lg untuk harini.Tapi esok aku tekad untuk ambik leave,nk jaga anak aku biar betul-betul rehat dan sembuh.Biasala bila bawa ke ofis tak dapat rehat betul-betul.

In lah yang selalu terjadi kalau anak-anak sakit,ibu bapa yang akan gelisah dilema sebab nak kena berkorban jaga mereka.Aku fikirkan kesihatan anak-anak yang penting,kerja tak pernha habis dan tak semua orang dalam pejabat akan appreciate apa yang kita buat.Tapi kalau kerap-kerap ambik child care leave ni pandai pulak  sibuk-sibuk buat cerita kan.Tak pe la,Allah sentiasa ada bersama kita yang penting kita tunaikan tanggungjawab kita sebaiknya.Jangan harapkan penghargaan dari orang.Baik lah anak...esok ummi jaga korang di rumah ye.Boleh masak untuk anak-anak ummi makan..semoga cepat sehat

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Search

Photobucket