Followers

Thursday, October 25, 2018

Bersedia Mencari Identiti Diri

Sejak jaga appication team under IT-Department ni aku dah terbiasa jadi panel interviewer.
Baru aku sedar rupanya kadang-kadang soalan yang kita dapat time di interview dulu tu bukannya semata-mata kerana mereka mahukan jawapan tapi sebaliknya lebih kepada nak tahu personality seseorang candidate.

Sebab aku pun sama,banyak soalan yang aku tanyakan menjurus kepada nak tahu lebih details personality seseorang selain dari skill level yang menjadi keutamaan.Aku pernah buat satu keputusan yang silap tempohari, aku dapat resume dari HR untuk candidate yang appy sebagai software developer.Memandangkan candidate dari KL dan tidak dapat hadir untuk interview di sini (Singapore) jadi aku arrange kan call interview.Pada aku dari segi skill aku dah bleh accept this candidate tapi aku belum tengok physically..susah nak tahu personality dia.Nak dijadikan cerita tanpa banyak hal aku dah accept dia. Of course HR akan approve based on form evaluation y aku hantarkan.

Bila dia dh join..sekali hambekkk koAku terpksa hadap staff baru aku ni dengan bermacam perasaan.Banyakkkk sangat masalahnya..Semua sebab personality dia.Sehingga kan aku rasa yang aku perlu cari kerja lain sebab dah tak boleh nak hadap dia ni.Nasib baik tak lama...dalam 6 bulan gitu dia dengan rela hari resign sebab nak balik malaysia.Aku syukur sangat.

Kali ni pulak aku tengah hadap kerenah intern student yang mereka hantar bawah jagaan aku.Budak ni bukan local dari singapore...dari india. This girl dari 1st day dah buat hal macam-macam, boleh tanya aku nak balik awal.That time dalam kul2, ya hari pertama belum ada kerja tapi ko sepatutnya tak boleh ask fot that.Rasanya bila ingat balik aku zaman aku dulu-dulu semua ikut je apa yang orang kasi time internship jauh sekali nak meminta-minta.

Sekarang ni aku betul-beul jaga dia punya attendance, setiap minggu ada Mc and leave.Apa nak jadi ni...please la cari identiti diri dari sekarang.Jangan bawa peragai macam ni bila dah keluar nanti.bila dah betul-betul dalam dunia kerjaya.Dah la aku malu nak beradapan dengan komen-komen dari sesetengah staff kt sini. contoh yesterday .."your intern just simply open biscuit box at finance department.." what???Aku awal-awal dah brief,dalam pantry semua barang kt dalam tu boleh digunakan sebab memang company sediakan..yang lain kena ask permission.

Tadi pulak aku nampak dia slumber je pegi masuk kt IBM department dan keluarkan air dari fridge situ.Aku diamkan..sekaliiii one of the IBM lady whtsapp aku cakap intern sesuka hati masuk bilik diorng dan guna that fridge.Tahu tak aku susah nak jawabbb...lagi satu nak explain tu that intern pun susah.Tkaut salah paham pulak..tpai ko tu dh bengap sangat dh kenapa..

Masih ada 3 bulan lagi internship period ni.Dah la task yang aku suruh buat asyik-asyik give up cakpa xboleh.Aku dah handle intern dari 2 tahun lepas lg...aku akan kasi task yang memang level diorng dan yang lain-lain semua boleh excel dan boleh kasi aku senyun dengan hasil diorang.Yang ni agak parah yaaaa,,,

Aku kalau boleh tak nak teirma intern dalam department aku, sebabnya aku jugakkk la yang nk kena handle and manage dionrg ni.Dah la dengan team lagi nak kena manage.Mana nak handle tema task,status update ( setiap minggu nak kna ada team meeting), upcoming project ( nk kena deal ngn sales, customer and team itself to produce quality and software y meet requirement)

Hari-hari aku cakap ngn husband aku yang aku nk berhenti kerja..hahahaha

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Search

Photobucket