Followers

Friday, June 8, 2018

Jangan terlalu ikut amarah

Aku menyesal,rasa bersalah sangat.Gara-gara tak tahu nak kawal emosi sendiri,anak-anak yang tak berdosa jadi mangsa.Semalam Amni merengek je ambik dari sekolah,selalunya dia y paling ceria.Aku pulak dh la penat sangat2 semalam.Dari ofis pagi keluar pegi sttlekan issue kt customer site,SUTD (singapore university technology design),after tu berkejar pegi Shiseido pulak ada problem dgn system diorng.Ni urgent case,trpksa la aku turun padang xdpt nak schedule or assign pada budak2 aku,sebb diorng aku dah assign job lain semalam.

Dalam kereta aku dah cakap ngn suami,aku macam xlarat sgt ni..adik pulak mengamuk xtentu pasal,xtau nk pujuk cmna dah.

  Aku:    Abg..ayg xtau nak handle adik ni.ayg stress la gini *nada bergetar sebab aku tahan nangis
 Suami:  sabar banyak-banyak yang...adik rindu ayg agaknya tu.tu yang dia saja cari perhatian *time ni suami aku agah2 amni..ajak berbual nak divert dia

Hmm...tetap tak jalan,Amni nanges-nanges jugak and nak ak bangun dukung dia.Tapi dalam kereta time ni,cmna nak buat

Suami : Tak pe,sampai rumah nanti ayg pegi je rest dulu,abg jaga budak-budak

Sampai rumah dah dekat nak berbuka.Aku siapakn apa y patut and this time Amni macam dah ok.Aku dh boleh biarkan dia main ngn kakak dia.Dia ok..main-main..berbual2..Sedang elok aku dan suami duduk kt meja makan dia start dah mengamuk balik,nak aku dukung dia je.Tak makan saman..aku pulak tak tahu la dirasuk dengan nafsu amarah sendiri ke apa,aku rasa geram sangat.Aku marah..geram..sedih..kenapa Amni tak nk bekerjasam degan aku.Aku lapar...letih..tapi time ni la dia nak buli aku.

Aku taruk dia kat bawah dengan kasar..yes,KASAR.aku rentap tangan dia suruh lepaskan pegangan dia pada aku.Dia menangis teruk,aku terus lari naik atas.Aku campak diri di atas katil dan aku menangis sepenuhnya.Aku agak dalam 10 minit kot.Time ni dah dgr orng azan maghrib.Lepas tu aku macam tersedar,kenapa aku tiba-tiba jadi macam ni..aku teringat2 apa y aku buat pada Amni tadi.Aku rasa berdosa..aku rasa bersalah dan aku malu ngn suami aku yang banyak bersabar tu.Ok..aku tarik nafas dalam-dalam,kesat air mata dan dengan niat utk memohon maaf pada Amni,Auni dan suami aku langkah turun ke bawah.

Dari tingkat atas,sayup-sayup aku dengar suami aku tengah zikir dodoikan Amni.Sedih ...
Sampai je aku nampak Amni dh tertido dalam pangkuan suami aku.Aku diam je...aku pegi ke tempat Auni tengah main-main dengan little pony dia.Aku ddk tepi,Auni peluk aku.Auni memang gini,dia suka peluk aku ngn abi dia kalau kitaorng ada tepi dia.Aku bisik kat dia "kakak..ummi sorry ok, i love u".dia senyum je..manissss.

Pahtu suami aku datang, dia peluk aku.dia cakap jom la makan..jgn ikutkan sangat hati.Kesian adik kena marah..dia mengantuk sgt tu..sebb tu dia drama macam-macam.Aku diam je...aku tahu aku salah.Tapi aku belum kuat nk jenguk Amni sebab aku sedih tengok dia dalam keadaan tido macam tu.Aku menyesal sgt ikutkan hati tadi..aku sebetulnya kalau boleh tak nak anak-anak aku tido dalam keadaan diorng sedih or lepas kena marah.tak elok untuk emosi diorang.suami aku cakap pegi bisik di telinga adik,minta maaf.

Jadi aku pun pegi la,aku bisik kt telinga dia "assalamualaikum anak ummi,ummi minta maaf ok adik.ummi marah bukan benci,tapi tadi ummi penat sangat.Next time adik xmo ngamuk-gamuk lg tau.Sorry..i love u.Adik tido dulu k..nanti bagun kita main sama-sama"

Alahamdulillah bila dia terjaga around 10 pm tu dia mood ok.Aku layan dia baik-baik,sebab dah rasa bersalah sgt.Semalam kiri kanan adik dan kakak tido ngn aku.Sampai pagi aku peluk  2 2  ni...aku sayang sangat,xd niat nak marah-marah.

ni la dia budak kecik yang suka bercakapppp dan mengamuk tu semalam.
Aku janji dengan diri sendiri untuk lebih berhati-hati dan tidak mengikut nafsu amarah semata-mata.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Search

Photobucket